4 feltörekvő trend az e-kereskedelemben

Az e-kereskedelem kapcsán számtalan trend figyelhető meg, amik néha hullámszerűen söpörnek végig a piacon, néha lassan de biztosan haladnak előre amíg teljesen általánossá nem válnak. Előbbire példa a számos gyors megoldás a COVID időszaka alatt, amire ha valaki későn reagált, akkor végérvényesen lemaradt, míg másodikra a kiszervezett logisztikának, azaz a fulfillmentnek a térnyerése.

Cikkünkben megnézünk négy stabilan feltörekvő trendet, amire érdemes figyelni, mert meghatározhatják az e-kereskedelem jövőjét.

1. M-kereskedelem

Az m-kereskedelem azon online vásárlások összefoglaló neve, amiket mobiltelefont használva kezdeményeztek. Ide soroljuk a mobilon történő böngészés, internetezés közben indított tranzakciókat és az applikáción keresztül indított vásárlásokat is.

Az m-kereskedelem elsősorban a B2C kiskereskedelemben jelentős, de ebben a szegmensben folyamatos a térhódítása. Ma már az internetezők zöme nem számítógépről keresi fel a webáruházakat, hanem mobil eszközökről. Miközben a mobilos online vásárlások aránya és volumene is növekszik, egy másik trend is megjelent: az applikáción keresztül történő vásárlás.

A hagyományos webáruházak esetében mindez azt jelenti, hogy 2024-ben már nem az az elvárás, hogy mobilon is használható legyen a weboldal, hanem az, hogy azon nézzen ki igazán jól és mobillal legyen könnyen kezelhető. Azt is mondhatnánk, a webáruházakat mobilra kell optimalizálni. Ez ma már a keresőmotorok számára is rangsorolási tényező, így az m-kereskedelemre nem kellő hangsúlyt fektető webáruházak láthatósága mindenki számára csökken.

Applikáció fejlesztése szintén végiggondolandó lehet az e-kereskedőknek. Sokan nem szeretnek semmit letölteni, míg mások a sokkal gyorsabb és egyszerűbb ügymenet miatt az appokat részesítik előnyben. Egy applikációval jelenleg még nehezebb elérni a célközönséget, de könnyebb a felhasználókat ismételt vásárlásra buzdítani.

Az okostelefonok gyakorlatilag egyesítették magukban a kommunikációs eszközöket, a számítógépeket és a bankkártyákat. A magyar lakosság zömének zsebében is ott lapul egy eszköz, ami alkalmas arra, hogy azon bármikor vásároljanak és azzal akár közvetlenül is fizessenek. A jövő pedig olyan megoldásokat tartogat, mint a kiterjesztett valóságon alapuló virtuális próbafülkék.

A mobilok térnyerése nem csak az online kereskedelmet újítja meg, de a teljes kiskereskedelmi szektort új alapokra helyezheti. Már csak azért is, mert a mobilok tökéletesen alkalmasok arra, hogy egy másik trend kívánalmainak is megfeleljenek: a személyre szabott élmények igényének.

2. Személyre szabott élmények

A trendeket követő e-kereskedők arra törekednek, hogy személyre szabott ajánlatokat és tartalmakat nyújtsanak a felhasználóknak, ezzel növelve elégedettségüket és mélyítve elkötelezettségüket. Ha a vásárló érzi, hogy figyelünk elvárásaira és vágyaira, valamint kényelmesen és otthonosan érzi magát felületünkön, akkor többet és többször fog nálunk vásárolni, amivel végső soron növeljük bevételeinket.

A személyre szabott élmények alapja, hogy minél több információ álljon rendelkezésünkre a vásárlónkról. A személyre szabott élmények kialakításához és optimalizálásához elengedhetetlen az adatok elemzése és a vásárlói viselkedés megértése. Ismernünk kell vásárlónk szokásait, preferenciáit amit megszerezhetünk tevékenységei monitorozásával vagy egyszerűen lehetővé tehetjük számára, hogy saját képére formálja felületünket.

Az adatgyűjtés tehát történhet sütikkel, kérdőívekkel, visszajelzések kérésével vagy beállítási lehetőségek megadásával, kedvencek menüpont használatával. Kiemelten fontos szerepet kaphat ebben az ügyfélszolgálat: ha valaki felkeres minket, remek alkalmunk nyílik a közvetlen kommunikációra és olyan információk is elérhetnek hozzánk, amik puszta elemzési adatok formájában nem mutatkoznak meg.

A személyre szabott ajánlatok tehát egyszerre kedveznek a vásárlónak és az eladónak. A vásárló érdeklődési körébe tartozó ajánlatokkal találkozik, míg az eladó marketing kiadásai csökkennek, de visszatérő vásárlóik száma növekszik.

3. Hangalapú vásárlás

Hazánkban még kevésbé népszerű, de jelentős fejlődés előtt áll a hangalapú vásárlás. A hangalapú vásárlás két tényező miatt népszerű: egyrészt nem kell az eszközre koncentrálnunk miközben használjuk azt, másrészt nagyon kényelmes. Gondoljunk csak arra, hogy elintézhetjük a szokásos bevásárlást vezetés közben is vagy rendelhetünk süteményt a netről főzés közben is, amikor minden kezünk foglalt.

A kényelmi faktor kiemelkedő. A vásárlók egyszerűen ki tudják mondani, hogy mit szeretnének vásárolni, anélkül hogy meg kellene keresniük vagy be kellene gépelniük a termékek nevét. A hangalapú vásárlás azon helyzetekben lehet népszerű, ahol visszatérő módon vásárlunk. Könnyen meg tudjuk rendelni a szokásos termékeket anélkül, hogy azokat látnánk. A hangalapú vásárlás egyik fő területe az élelmiszer vásárlás lehet.

Hasonlóan fontos terület lehet a szolgáltatások megrendelése, az időpontfoglalás vagy akár a termékek összehasonlítása is. Bogarászás nélkül megtudhatjuk, hogy az általunk választott szolgáltatásnak milyen részletei vannak, tud-e fogadni minket kedden kettőkor a műkörmös vagy mondjuk azt, hogy az adott termék tartalmaz-e glutént vagy sem.

Akárcsak a már feljebb tárgyalt m-kereskedelem, úgy a hangalapú vásárlás is könnyen személyre szabható így jól optimalizálható. A hangalapú vásárlások jellemzően okoshangszórók, de még gyakrabban virtuális asszisztensek segítségével történhet.

4. Társadalmi felelősségvállalás

A vásárlói élményt javítja, ha tudjuk, hogy vásárlásunkkal egy jó ügyet is támogatunk. A társadalmi felelősségvállalás szerepe egyre jelentősebb az online vásárlások során hozott döntéseink során is. A társadalmi felelősségvállalás több módon is megjelenhet az e-kereskedelemben.

Az egyik legjellemzőbb, hogy az értékesített termék önmagában hordoz többletet: etikus módon előállított, újrahasznosított, környezetbarát stb. Ezen termékek esetén a vásárló tudja, hogy tranzakciójával nem árt senkinek és semminek, ugyanakkor az elköltött forintok jó helyre kerülnek.

Szintén gyakori, de kereskedelmi szempontból kockázatos, ha a termék árának egy része, valamilyen jó ügyet támogat. Miközben a vásárlók egy részénél ez mélyíti az elkötelezettséget, egy másik felét a piacon való körbenézésre késztet: hiszen az is logikus következtetés, hogy a terméket megvásárolhatná a támogatás nélkül olcsóbban is valahol. Éppen ezért sok cég alkalmazza azt a megoldást, hogy a vásárlás során felajánlja az adakozás lehetőségét.

Végül egyre többször fordul elő, hogy a vásárlás célja tulajdonképpen maga az adakozás. Jellemzően civil szervezetek logóival ellátott termékekről van szó, ahol a termék szolgálja az elköteleződést a civil szervezet munkája irányában és növeli az adakozási kedvet, miközben mindenki számára nyilvánvaló, hogy a vásárolt termék fizikailag töredékét éri árának. Nem a termék árából adakozik az eladó, hanem az adományból visszaad valamennyit egy termék formájában a vásárlónak.

+1 a fizikai üzlet

Végül érdemes még egy trendet megemlíteni, a fizikai bolt vagy átvevőhely fontosságát. Korábban sok e-kereskedő kizárólag online jelen volt, és nem rendelkezett hagyományos üzletekkel.

Azonban ma már egyre több online kereskedő klasszikus fizikai üzleteket is, hogy olyan kombinált stratégiákat alkalmazhasson, amiben ötvözi az online és offline értékesítést. A cél, hogy minél többfajta módon elérjük a fogyasztót, aki a számára legszimpatikusabb csatornán tudjon tőlünk vásárolni.

A vásárlói szokások folyamatosan változnak. Napjainkban fontos trend, hogy nagyobb a bizalma a hazai vásárlóknak az olyan vállalkozások irányába, amit szükség esetén a földrajzi térben is el tudnak érni. Ez egyszerre igaz a vásárlásokra és az esetleges reklamációkra is.

Kép forrása: Unsplash.com

Hirdetés (X)

Megosztás