Egészséges életmódunk viszonya a környezetünkkel

Gyakran lehet hallani, hogy napjainkban a mennyiségi éhezést a minőségi éhezés váltotta fel. Néha elég egy-egy betegség ahhoz, hogy elgondolkozzunk azon, hogy a mindennapjaink során mit csinálunk jól, és mit tehetnénk ahhoz, hogy egy egészségesebb életmódot kialakítsunk.

Ha egy kicsit jobban körül járjuk a témát, nagy valószínűséggel látni fogjuk, hogy ez a dolog egyszerre több folyamatra is kihat.

Napjainkban nagy hatással van a globalizáció az élelmiszerek minőségére, ez azonban nem újkeletű dolog, hiszen ez a folyamat már az iparosodás idején is elkezdődött. Ebben az időben a mezőgazdaság hatalmas átalakuláson ment át, ez pedig nagy hatást gyakorolt a helyi közösségekre, a kultúrára, az életmódra, az ország gazdaságára, illetve az itt élők életminőségére, és egészségére is.

Milyen élelmiszereket kéne fogyasztanunk az egészséges életmódban?

Korunk talán legnagyobb problémái közé sorolhatjuk az emberi kényelmet, illetve a rohanó, stresszel teli életmódot. Az üzletek polcain szebbnél szebb, igényes csomagolású, ám szervezetünk számára haszontalan, és egészségtelen élelmiszereket találhatunk.

Ezeknek az élelmiszereknek a nagy része igen magas kalóriaértékű, és bár való igaz, hogy okoz egy hirtelen teltségérzetet, nem tartalmaz olyan komplex szerves összetételű alkotókat, vitaminokat, és nyomelemeket, melyek a szervezet egészséges működéséhez elengedhetetlenek lennének.

Ennek okai közé felsorolhatjuk többek között azt, hogy az intenzív mezőgazdaság hatására bekövetkezett a termőtalajok szerkezetromlása, illetve az ásványi-anyag tartalmának csökkenése is.

Az emberi egészség és a táplálkozás közötti kapcsolatot ma már rengeteg tanulmány alá tudja támasztani. Az egészséges életmód, nagymértékben csökkentheti a különböző, súlyos betegségek (mint például a szív- és érrendszeri megbetegedések) kialakulásának kockázatát.

Egy egészséges étrend emellett javítja, vagy legalábbis fenntartja az agyműködést, és a memóriát, emellett az optimális rostnak, a prebiotikumoknak- és probiotikumoknak köszönhetően jó hatással van az emésztési folyamatokra is.

A gabonák szerepe az egészséges életmódban

Az egészséges, és kiegyensúlyozott étkezésnek alapvető pillérei a gabonafélék, főleg azért, mert minden típusa hasznos. A gabona komplex szénhidrát, kulcsfontosságú ásványi anyag, és vitaminforrás, így az egészséges táplálkozás egyik alapja, csupán arra kell figyelni, hogy teljes kiőrlésű formában vigyük be ezeket a szervezetünkbe.

Jó tudni, hogy a teljes kiőrlésű gabonaszemcsék a vetőmag minden részét tartalmazzák, emellett E- és B-vitaminok, vas, folsav, rostok, kálium, magnézium, illetve szelén forrása is.

A korpa és a csíra miatt ezek a gabonák valamivel hamarabb elkezdenek megromlani, mint a finomított társaik, ezeknek hatására lesz a péksütemények és a kenyerek állaga tömörebb és sűrűbb.

Ma már szerencsére a legtöbb élelmiszer boltban a lisztekből, a kenyerekből és a tésztákból is megtalálhatjuk a teljes kiőrlésű változatokat. Az egészséges életmódban bátran használhatjuk ételeink elkészítéséhez a barna rizst, a bulgurt, a tönkölybúzát, a hajdinát, a kölest, a zabot, a kukorica vagy a rozslisztet, illetve az árpát is.

Kép forrása: Freepik.com

Hirdetés (X)

Megosztás